Voor PANGG 0-18 doorprikken we de clichés van het prille ouderschap met een warme, eerlijke en tegelijk humoristische campagne die jonge ouders laat voelen: je bent niet alleen.
Herkenbaar? Een campagne die Antwerpse ouders (h)erkenning biedt
Waarom?
Van “Je moet hem laten huilen” tot “Zou je niet beter al stoppen met borstvoeding?”. Wie pas ouder is geworden, krijgt een stortvloed aan goedbedoeld, ongefilterd advies over zich heen. Dat kan onzekerheid en stress veroorzaken bij prille ouders.
PANGG 0-18 wil deze doelgroep mentaal versterken, erkenning geven voor hun gevoelens, en hen de weg tonen naar betrouwbare ondersteuning in hun provincie.
Creatief concept: het oerwoud van advies
Tijdens de creatieve fase doken we in het hoofd van de doelgroep. Wat houdt nieuwe ouders écht bezig? Wat raakt hen, wat frustreert hen, en vooral: wat kan hen helpen?
Het resultaat was een pakkend campagnethema waarin het oerwoud van ongevraagd advies centraal staat. Ouders krijgen allerlei absurde raadgevingen naar het hoofd geslingerd en reageren zichtbaar uitgeput of moedeloos. Wat moeten ze met al die meningen?
De centrale boodschap: “Herkenbaar? Je bent niet alleen.” Via www.herkenbaar.be vinden ouders verhalen, informatie en een weg naar hulp.
Aanwezig op online en offline vindplaatsen
Om jonge ouders te bereiken, zetten we een gerichte mediacampagne op via Meta, TikTok en YouTube. We ontwikkelden daarvoor animatievideo’s en statische socialmediaposts die de aandacht trekken in de hectiek van het ouderschap.
De herkenbare campagnebeelden verschenen ook in de leefwereld van prille ouders: op posters, folders en folderdisplays in heel de provincie Antwerpen. Denk aan materniteiten, de pediatrie, dokterspraktijken, Huizen van het Kind, enzovoort.
Maar het meest interactieve campagnemiddel, dat waren zonder twijfel de whiteboards waar ouders het meest absurde advies dat ze ooit kregen, konden neerpennen. De mix van humor, herkenning en verbondenheid werkte ontwapenend en vormde een goede opener voor gesprekken.
De stem van ouders zélf: voxpopvideo’s en ambassadeurs
Bij de lancering van de campagne trokken we naar de ouders. In korte, rake interviews deelden ouders hun strafste gekregen adviezen, maar ook welke hulp ze dan wél wouden krijgen. De reacties waren oprecht, luchtig, en bij momenten hilarisch.
Enkele bekende ouders schaarden zich achter het initiatief als ambassadeurs: Tinneke Segers, Lies Dirckx (Leading Moms), Steven Gielis en Klaar Hammenecker deelden hun ervaringen in het ouderschap. Via hun eigen kanalen hielpen ze de campagneboodschap breed verspreiden.
Maanden van herkenning en verbinding
De campagne wekte meteen heel wat reacties op. De whiteboards stonden in een mum van tijd vol ongevraagd advies en de online campagne leidde heel wat ouders uit de provincie Antwerpen naar de website herkenbaar.be, waar ze herkenning en hulp vinden voor hun situatie.