Lanceringscampagne voor www.budgetwijzer.be met laagdrempelige financiële tips

In een zee van finfluencers en hoogdrempelige websites met advies over geld, wil www.budgetwijzer.be een toegankelijke en betrouwbare informatiebron zijn voor iedereen. Wij ontwikkelden voor SAM vzw en BIZ een campagne om via sociale media en pers de website bekend te maken bij de Vlamingen en Brusselaars.

Waarom?

Eén op de vijf Belgen scoort laag op financiële geletterdheid en een derde kan geen drie maanden overbruggen als het vast inkomen wegvalt. Om de financiële ongelijkheid die het gevolg is van die onwetendheid tegen te gaan, ontwikkelden SAM vzw en BudgetInZicht (BIZ) www.budgetwijzer.be. Met die nieuwe website willen deze welzijnsorganisaties de beperkte financiële geletterdheid van de algemene bevolking vergroten door hen te laten reflecteren over alledaagse budgetvragen.

Herkenbare vragen,
genuanceerde antwoorden

Hoeveel geld heb ik nodig om alleen te kunnen gaan wonen? Hoe kan ik beginnen en volhouden met sparen? Zal ik dit jaar geld terugkrijgen van de belastingen?  Is er een organisatie die mij helpt met mijn schulden? Het zijn enkele van de vele budgetvragen waar mensen mee zitten.

Deze herkenbare vragen waren dan ook ons vertrekpunt voor de sociale mediacampagne. Uit de vele onderwerpen die op de website te vinden zijn, selecteerden we er 7 herkenbare, maar vooral uiterst relevante in de periode van de lancering: van belastingen en de zomervakantie financieren in juni tot de schoolfactuur betalen of verhuizen in september.

Financiële educatie staat centraal

De brede doelgroep van Vlamingen en Brusselaars bereik je niet via één weg. We ontwikkelden dus advertentievisuals en -copy voor verschillende platformen.

  • Voor Facebook en Instagram: carrouseladvertenties met opvallende figuren die zich vragen stellen.
  • Voor TikTok: video-advertenties waarin jong natuurtalent / BIZ-medewerker  Jonas eenvoudige tips geeft om meer uit je budget te halen.

Om uiteindelijk af te sluiten met de voor de hand liggende call to action:
Meer budgettips? Ga naar www.budgetwijzer.be!

Pers in het kort en het lang

Bij de lancering van een hyperrelevante website als deze mag een sterke perspitch niet ontbreken. We ondersteunden het communicatieteam van SAM vzw met een persverhaal: een volledige perstekst voor diepgang, en enkele korte afgeleiden die we vasthingen aan de meest relevante budgetthema’s in juni en september.

En, heeft het gewerkt?

Jazeker! De eerste TikTok-advertentie bracht zo’n 1200 geïnteresseerde jongeren tot op de website die in de eerste week van haar bestaan meer dan 5.000 keer bezocht werd.