Een campagne voor Similes die kracht geeft aan de vele familieleden van mensen met psychische problemen.
Similes is de stem in Vlaanderen van en voor familie van psychisch kwetsbare mensen.
Je bent een kei!
Waarom?
- 1 op 4 van alle mensen krijgt te maken met psychische problemen
- Zeer veel mensen zijn betrokken als familielid: partner, ouder, kind, zus/broer, …
- De impact van een psychische zieke in huis is groot.
Intern draagvlak voor de campagne creëren
Tijdens verschillende workshops peilden we bij de vele vrijwilligers naar wat belangrijk is: welke boodschappen, wat moet de toon zijn, de gevoeligheden, …
Resultaat, een krachtig mantra voor meer begrip: Kijken, Empathie tonen, Ingrijpen (KEI)
Verhalen van anderen helpen
Een campagne voor Similes die kracht geeft aan de vele familieleden van mensen met psychische problemen.
Similes is de stem in Vlaanderen van en voor familie van psychisch kwetsbare mensen.
Een goed beeld: een kei
Mensen die zorg dragen voor een psychisch kwetsbaar familielid hebben op hun beurt nood aan aandacht en steun.
Vrienden, collega’s, werkgevers, leerkrachten, klasgenoten, buren … kunnen een KEI worden in er zijn voor zij die altijd klaarstaan. Kleine moeite, immens verschil.
Een oproep verspreiden
Similes heeft beperkte mogelijkheden om een ruim publiek te bereiken en te betrekken.
Cera zet zich achter de campagne met financiering en een directe lijn naar 400.000 vennoten. Verschillende organisaties zoals Gezinsbond, Femma, … werken mee. Een communicatiepakket helpt hen de campagne te verspreiden.
Een mooie lancering met persconferentie
Leden van Similes, minister Geens, Dirk De Wachter en toevallige passanten gooien een steunsteentje in de steunfontein aan het station in Leuven. oa. VRT nieuws en Radio 2 pikken het op.