Een communicatiestrategie voor de Klim- en Bergsportfederatie: op ontdekkingstocht in een warme community van gepassioneerde bergsporters

De Klim- en Bergsportfederatie verenigt duizenden klim-en bergsporters in Vlaanderen, van bergwandelaars tot highliners. KBF was op zoek naar een duidelijke communicatiestrategie om verder te groeien naar een warme community van gepassioneerde bergsporters. Drie maanden lang doken we enthousiast onder in de wereld van sportklimmers, slackliners en freerunners. Om vervolgens samen met het KBF-bestuur en -team tot een toekomstgerichte communicatiestrategie te komen.

De blik van de leden en de vrijwilligers

Van klimzaal tot clublokaal: we trokken op pad om te luisteren naar wat leden en vrijwilligers écht denken over “hun” federatie. Welk beeld leeft er, welke noden en verlangens zijn er? Samen met de bestuursploeg overliepen we de conclusies en de soms verrassende inzichten.

Naar een toekomstvisie met bestuur en team

Samen met het bestuur en het communicatieteam legden we de stukken van de communicatiepuzzel: welke missie en visie drijft KBF, vanuit welke waarden willen ze handelen? Hoe zien ze de toekomst van de federatie? En wie willen ze zijn voor hun leden, stakeholders, … ?

Marketingbril

Met een marketingbril op keken we ook naar het aanbod van KBF: hoe vinden de leden de weg naar het aanbod, sluit het nog aan bij de noden, en welke letterlijke en symbolische prijs betalen ze om erop in te gaan?

Ook het bepalen van een onderscheidende merkpersoonlijkheid maakte deel uit van de oefening.

Strategisch kompas

Dat alles vormde een stevig fundament voor een toekomstgerichte communicatiestrategie. Drie krachtlijnen geven richting. Vanuit elke krachtlijn formuleerden we meetbare en concrete doelstellingen per doelgroep, in nauw overleg met bestuur en team.

En hoe beginnen we eraan?

Tot slot vertaalden we de strategie naar heel concreet advies over communicatiemiddelen, -acties en contentplan. Welke keuzes passen bij KBF? Bij de communicatiedoelen, maar ook de talenten in het team, de historiek, en uiteraard de budgetten.