Mag een loopbaan ook een wandelbaan zijn? Een campagne voor SERV / Stichting Innovatie & Arbeid en de sectorfondsen

We moeten met z’n allen langer werken, dus mogen loopbanen best wel duurzaam zijn. Werk werkbaarder maken is al langer het doel van de website werkbaarwerk.be van Stichting Innovatie & Arbeid. Met de Werkbaar wint-campagne zetten nu ook 31 sectorfondsen hun schouders onder deze boodschap.

Waarom?

In verschillende sectoren zagen werkgevers het ziekteverzuim in 2022 de hoogte ingaan. Meer mensen bleven meerdere dagen ziek thuis dan de jaren voordien. De betrokken sectorfondsen wilden hier iets aan doen, en sloegen de handen in elkaar met SERV en Stichting Arbeid & Innovatie om de werkgevers te steunen en hen te overtuigen om van werkbaar werk een prioriteit te maken.

Lopen, sprinten of wandelen?

Ziekteverzuim heeft verschillende oorzaken, het heeft dus geen zin om met de vinger te wijzen. Een positieve insteek, daar gingen we voor. We stelden ons de vraag of een loopbaan soms ook een wandel- of sprintbaan kon zijn. Onze hersenspinsels resulteerden in een leuke woordspeling rond loopbaan en een bijpassend campagnebeeld.

Werkbaar wint!

Tijdens ons onderzoek doorheen het thema ‘werkbaar werk’ werd het ons al snel duidelijk: werkbaar werk is een win-win voor werkgevers en werknemers. Kortom: met werkbaar werk wint iedereen. Dus werkbaarwint.be was de perfecte keuze voor de URL van de campagnepagina. Vervolgens vertaalden we de complexe info van de algemene site werkbaarwerk.be naar concrete tips en aansprekende voorbeelden op de campagnepagina.

De sectorfondsen en SERV zorgden voor een gezamenlijk aanbod van webinars, lunch&learns, video’s en werkfiches. Ook deze kregen een plaats op de campagnepagina.

Met steun van 31 sectorfondsen

Als campagnestrategie werd gekozen voor het aanreiken van een communicatiekit die door de sectorfondsen volgens een afgesproken planning mee verspreid werd. Alles samen groeperen de 31 sectorfondsen zowat 90% van alle Vlaamse werkgevers. Samen zetten ze een luide megafoon op de campagne, met een beperkt budget en middelen. Via een persbericht werd de aftrap van de campagne gegeven.

Bij de ontwikkeling van de communicatiekit hielden we rekening met de verschillen in slagkracht tussen de sectorfondsen.  We bevoorraadden hen met gedrukte communicatiemiddelen, zoals affiches, folders en aan-de-slagfiches, en een hele reeks aan digitale middelen, waaronder een animatievideo, e-mailbanners en social mediaposts. Kant-en-klaar te gebruiken, of te personaliseren met eigen logo. Om de sectorfondsen maximaal te ondersteunen ontwikkelden we een duidelijke handleiding, en gaven we toelichting in een webinar. Als kers op de taart begeleidden we SERV in het opzetten van een betaalde LinkedIn-campagne met werkgevers als doelgroep.