Historische Huizen Gent komen tot leven op sociale media

De dienst Historische Huizen van Stad Gent, die 7 historische monumenten in de stad beheert, gaf ons de opdracht om een contentstrategie uit te werken voor hun social media en en de contentcreatie  in handen te nemen, in nauwe samenwerking met het eigen communicatieteam.

Waarom?

Wie kent het Gentse Gravensteen of Belfort niet? Zowel locals als toeristen passeren elke dag massaal aan deze eeuwenoude monumenten. Achter de bekende voorgevels gaan nog veel geheimen en ongekende verhalen schuil. Die wil de stadsdienst Historische Huizen graag delen met het publiek.

Een overkoepelende strategie voor 7 monumenten

De 7 historische huizen hebben elk een eigen geschiedenis en zitten vol unieke verhalen. Daarnaast is het ene huis veel toegankelijker en bekender (iedereen kent het Gravensteen) dan het andere (ooit al van Hotel D’Hane Steenhuyse gehoord?). Elk huis heeft een eigen identiteit, wat communiceren als één merk – De Historische Huizen van Gent – uitdagend maakt.

Sociale media in de mix

Om tot een haalbare contentstrategie te komen, moet je keuzes maken. Samen met het team bepaalden we de rol van sociale media in de grote communicatiemix van nieuwsbrieven, bezoekersgidsen, de website, digitale schermen, affiches, banners en meer. Via sociale media wil de Historische Huizen enkele doelgroepen bereiken: de trotse Gentenaar die de huizen als deel van zijn achtertuin beschouwt, de cultuurliefhebber die de huizen bezoekt voor tentoonstellingen of kunst, en de erfgoedliefhebber die geboeid is door de rijke geschiedenis van de huizen.

Where old places meet new stories

Met duizenden jaren geschiedenis op de teller hebben de Historische Huizen een grote vracht aan verhalen te vertellen. En daar komen er dankzij de tentoonstellingen en evenementen die vandaag in de huizen doorgaan nog elke dag bij. Hoe kies je dan wat je eerst vertelt? Door in de contentstrategie een mooi evenwicht tussen promotie en storytelling te voorzien!

Efficiënte contentcreatie dankzij contentlijnen en -formats

We bepaalden naast promotie nog 5 contentlijnen voor storytelling: de 5 terugkerende thema’s waarover Historische Huizen voortdurend communiceert. Voor elke contentlijn creëerden we enkele vaste formats, zodat een verhaal vlot in een bestaande vorm gegoten kan worden. Waarom? Voor efficiëntie bij de contentcreatie, maar ook voor herkenbaarheid bij het publiek.

Gentse Historie, vrijwilligers in beeld & de Belfort-quiz

We creëerden al heel wat creatieve content voor de Facebook– en Instagrampagina van Historische Huizen: een quiz of fotocarousselpost over de historiek, video’s van onthaalvrijwilligers die hun favoriete weetje over een huis vertellen of een Instagram-gids met de meest fotowaardige plekjes. Die content wisselen we af met promotionele posts rond acties, evenementen & expo’s. De sociale media van Historische Huizen leven volop en de volgers hebben de smaak te pakken!