Op 3 oktober 2023 vindt Dag van Inclusie plaats. SERV en de sectorfondsen vroegen onze ondersteuning voor de vormgeving en strategische verspreiding van hun communicatiemiddelen voor de actiedag.
Waarom?
Inclusief ondernemen is vandaag een noodzaak voor iedere organisatie. De tevredenheid van medewerkers ligt hoger, en ook klanten houden er steeds meer rekening mee bij aankoopbeslissingen. Maar ondernemingen zien niet altijd welke concrete acties mogelijk zijn. Om bedrijven te inspireren over mogelijke en haalbare acties, organiseerden de initiatiefnemers SERV, de sectorfondsen en Sterpunt Inclusief Ondernemen een actiedag.
Dag van Inclusie in actie
De sectorfondsen vragen hun aangesloten bedrijven om een concrete actie op te zetten die de inclusiviteit en diversiteit van hun werkomgeving toont. Welke actie dat is – intern of extern, groot of klein, fysiek of digitaal – bepaalt het bedrijf zelf. Het belangrijkste is dat ze de actie uitvoeren vanaf dinsdag 3 oktober en erover communiceren!
Een campagnebeeld dat diversiteit omarmt
Voor de nieuwe editie fristen we de herkenbare campagnestijl van Dag van Inclusie op. Elke letter van ‘Dag van Inclusie in actie’ kreeg een ander lettertype, waarmee we verwijzen naar de diversiteit van werknemers. Daarnaast lieten we de tekst letterlijk omarmen. De vormgeving straalt uit wat er op Dag van Inclusie gebeurt: het omarmen van diversiteit op alle vlakken.
Meerdere fasen, meerdere boodschappen
Om bedrijven te informeren over de actiedag en hen te overtuigen om deel te nemen, is heel wat communicatie nodig. We werkten activerende teksten en beelden uit voor e-mailings, nieuwsbrieven en sociale mediaposts, en zorgden voor een doelgerichte advertentiecampagne op LinkedIn.
Inspiratie en zelfvertrouwen
Bedrijven die al bij de aankondiging weten welke actie ze op poten zetten, konden die alvast registreren. Veel bedrijven hadden echter nog geen idee. Hen nodigden we uit voor een inspiratiewebinar, waar experten in inclusief ondernemen enkele eenvoudige voorbeelden van acties voorstelden. Door de drempel te verlagen, kregen bedrijven meer zelfvertrouwen om een actie op te zetten.
Inclusie zit in ons bloed
Het jasje van deze campagne zat Link Inc als gegoten. Dankzij eerdere campagnes zoals Iedereen kan bijleren, Werkbaar Wint, Buurtmakers of Droom aan de Stroom zijn we thuis in het verbinden van diverse doelgroepen.