Iedereen kan bijleren: een activerende campagne voor SERV en de sectorfondsen

Elke sector evolueert vandaag razendsnel. Het maakt niet uit of je jong of oud, beginner of ervaren, denker of doener bent. Levenslang bijleren is de enige manier om kennis en vaardigheden op peil te houden. Met de ‘Iedereen kan bijleren’-campagne willen 38 sectorfondsen en de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) werknemers en bedrijven aanzetten om levenslang te leren en hen naar het opleidingsaanbod van de sectorfondsen leiden.

Waarom?

Sectorfondsen ondersteunen de werknemers en werkgevers van hun sector met opleidingen of opleidingspremies. Hun opleidingsaanbod is vaak gratis of laagdrempelig, maar nog te weinig werknemers en werkgevers vinden de weg. Nochtans was zo’n aanbod nog nooit zo relevant. Het stelt medewerkers in staat snelle evoluties en verregaande digitalisering in de werkomgeving bij te benen. Zeker in tijden waarin veel bedrijven het moeilijker krijgen, of voor werknemers die zich in kwetsbare posities bevinden, kan het aanbod van de sectorfondsen het verschil maken.

Iedereen kan bijleren!

Link Inc zorgde voor een creatief concept en een baseline. De slagzin ‘iedereen kan bijleren’ maakt duidelijk dat levenslang leren relevant is op elk punt van je carrière en in elke sector. Het campagnebeeld bevat een echte werknemer uit een sector die vooruit kijkt naar zijn of haar toekomst. De zwarte pijl wijst op de vooruitgang die iedereen in zijn of haar job kan maken.

Elektrotechnici, opvoeders en buschauffeurs getuigen

Wie beter om de troeven van het opleidingsaanbod van de sectoren te bewijzen, dan werknemers zelf? Op de verhalenpagina van iedereenkanbijleren.be getuigen werknemers uit uiteenlopende sectoren – van elektrotechniek over de zorg tot buschauffeur – over hoe de opleidingen van hun sectorfonds hen vooruithelpen in hun job. Maxim (25) werkt in de sociale sector. “Niets van wat je bijleert, is verspild. Opleidingen zorgen ervoor dat ik minder vragen moet stellen. Nu vind ik zelf oplossingen.” En buschauffeur Martine (56) vertelt hoe haar opleiding rond ecologisch rijden haar rijgedrag veranderde: “Ik rij nu heel wat zuiniger, ook privé.”

Breed gedragen door 38 sectorfondsen

Om de communicatieteams van de 38 sectorfondsen te ondersteunen ontwikkelden we een communicatiekit met een handleiding. We bevoorraden hen met gedrukte communicatiemiddelen, zoals affiches, postkaartjes en roll-upbanners, en een hele reeks aan digitale middelen, waaronder een animatievideo, e-mailbanners en social mediaposts.

De kers op de taart: reportages op VRT

Het persbericht waarmee we de campagne lanceerden zorgde voor veel reactie. Het topic werd opgepikt door VRT en werd een item in het sociaal-economisch programma De Markt en op Radio 1. Twee mooie reportages toonden getuigen Amir en Martine in hun werkomgeving. Martine nam daarna plaats in de TV- en radiostudio om over haar opleidingsnoden en -ervaringen te vertellen.