Skip to main content

Hoera: je hebt (nieuwe) waarden! Nu ze nog duidelijk maken aan iedereen.

“We willen dat al onze medewerkers onze (nieuwe) waarden kennen en ernaar handelen.”

Oke, aan jou om dat te vertalen naar een interne communicatiestrategie en -plan. Hoe begin je daar aan?

Start je meteen een inwendige brainstormsessie? Een video met de directeur? Een infographic met de waardenladder? Of toch een guerrilla-actie met stickers op alle deuren? Hold your horses. Even stilstaan en de juiste vragen stellen, kan ervoor zorgen dat je beter in de roos mikt met je interne campagne.

#durftevragen

  • Vooraleer je in actie schiet, zal je een paar keer “Waarom?” moeten vragen.
    Zodat je nadien je inspanningen goed kan richten en de juiste impact bereiken.
  • Waarom komt deze vraag? En waarom komt ze nu? Wat willen management, directie of bestuur bereiken? Wat willen ze concreet dat medewerkers (anders) gaan doen? En tegen wanneer willen ze resultaten zien?
  • Wat is de ruimere context? Bijvoorbeeld: wat is de link tussen de waarden en het lopende of nieuwe beleidsplan? Of de merkstrategie? Of is er een specifieke aanleiding? Zoals een incident waarbij grenzen zijn overschreden? Zijn er interne spanningen omdat de waarden tussen verschillende entiteiten, afdelingen, groepen…. sterk verschillen? Raakt een fusie moeilijk verteerd, en blijven de waarden verschillen?

Durf doorvragen bij directie, managementteam, bestuur…. tot je een helder antwoord hebt.

Doe aan research by walking and talking around

En trek daarnaast zelf op onderzoek in je organisatie. Zoek bijvoorbeeld een klankbord, enkele collega’s die je kan vertrouwen, om ook een zicht te krijgen op wat er leeft bij de medewerkers. Loop rond, toon je bij de koffiemachine en doe aan research by walking and talking around. Het zal je verbazen hoeveel inzichten je op korte tijd verzamelt.

Gelukt? Gefeliciteerd! Koppel nu je inzichten terug naar je management of directie.

Pas dan is het tijd om je operationele communicatiebrein in gang te zetten, voor een concreet plan, aanstellen van partners, offertes, enzovoort.  Veel succes!

Bijleren over interne communicatie of communicatiestrategie? De praktijkgerichte communicatietrainingen van Link Inc Academy bieden je houvast.
Op zoek naar een externe partner voor advies of uitwerken van een (interne)communicatiestrategie en -plan? Link Inc luistert graag naar je vraag.
Kristine De Smet

Kristine is senior communicatie-adviseur, wiens hart klopt voor overheden, social profit, zorg en welzijn. Ze is zaakvoerder van communicatiebureau Link Inc en tevens docent aan de bacheloropleiding Communicatie aan Arteveldehogeschool. Ze is lid van de raad van bestuur van Vonk, netwerk voor interne communicatie.

Leave a Reply