Op weg naar een fusie of naamsverandering? En wordt er van jou verwacht dat je het heft in handen neemt: een duidelijke positionering, een communicatiestrategie, een nieuw samengestelde communicatiedienst laten draaien en liefst nog een intern communicatieplan uitdenken?
Dat zijn stevige uitdagingen waarvoor hét wonderrecept niet bestaat. We geven je wel alvast vier tips mee.
1. Verken het A-B-C van positionering
Ben je een crack in merkstrategie? Des te beter!
Maar met gezond verstand en een aantal eenvoudige vragen in mensentaal, kom je ook al een heel eind om te bepalen wàt nu precies de eigenheid is van jullie merk, en wat jullie onderscheidt. Dit blogartikel zet je op weg.
Gebruik je toch liever een model? De positioneringsruit is een handig hulpmiddel en denkkader:
(De positioneringsruit is gebaseerd op het zogenaamde MDC-model door Rik Riezenbos, verder aangepast door Wil Michels)
2. Onderzoek je huidige imago op een haalbare manier
Weten hoe je doelgroepen vandaag over je denken, is cruciaal om je imago scherper te kunnen stellen. Maar meestal heb je niet de tijd om uitgebreid onderzoek op te zetten.
In deze blog vind je 4 haalbare stappen om je huidige imago te onderzoeken.
3. Lees en leer bij over communicatiestrategie
Hét handboek of dé allesomvattende opleiding communicatiestrategie bestaat niet. Maar lezen & leren helpt om stukjes van de puzzel bijeen te krijgen.
-
- Dit blogartikel geeft je een snelle introductie in het uitwerken van een communicatiestrategie.
- Handboek Communicatiestrategie: Michels, W. (2021) (4de druk). Groningen: Noordhoff Uitgevers – Te veel om in één keer te verteren, maar handig als naslagwerk op je boekenplank, naarmate je vordert in je traject. Hier vind je een voorproefje van het boek.
- Het strategisch communicatieframe: Een (downloadbaar) sjabloon voor communicatieplan op 1 A4, ontwikkeld door Betteke Van Ruler.– Wellicht nooit 100% van toepassing op jouw specifieke problematiek, maar het helpt je wel op weg.
- Tante Mariette en haar fiets: Goubin, E. (2017). Brugge: Noordhoff Vanden Broele: De klassieker van Eric Goubin gaat al even mee, maar bevat ook een hoofdstuk rond communicatiestrategie en communicatieplan. Voor wie zich in korte tijd wil inlezen.
- Een korte opleiding kan ook zinvol zijn, op voorwaarde dat ze gericht is op de specifieke context van overheid of social profit, waarbij je kan uitwisselen met collega’s. Bij Link Inc Academy kan je terecht voor een ééndaagse opleiding Communicatiestrategie waarin je alle bouwstenen van een sterke communicatiestrategie aangereikt krijgt door een ervaren trainer met expertise op maat van overheid en social profit, en met voldoende ruimte om in te gaan op individuele vragen.
3. Wissel uit in de collegagroepen van Kortom en Vonk
Vonk, netwerk voor interne communicatie en Kortom, (beroeps)vereniging voor overheidscommunicatie en social profit, starten allebei collegagroepen op.
Dit is een kans om in alle openheid uit te wisselen met communicatiecollega’s over de issues waar jij tegenaan loopt.