Skip to main content

Op weg naar een fusie of naamsverandering? En wordt er van jou verwacht dat je het heft in handen neemt: een duidelijke positionering, een communicatiestrategie, een nieuw samengestelde communicatiedienst laten draaien en liefst nog een intern communicatieplan uitdenken?

Dat zijn stevige uitdagingen waarvoor hét wonderrecept niet bestaat. We geven je wel alvast vier tips mee.

1. Verken het A-B-C van positionering

Ben je een crack in merkstrategie? Des te beter!

Maar met gezond verstand en een aantal eenvoudige vragen in mensentaal, kom je ook al een heel eind om te bepalen wàt nu precies de eigenheid is van jullie merk, en wat jullie onderscheidt. Dit blogartikel zet je op weg.

Gebruik je toch liever een model? De positioneringsruit is een handig hulpmiddel en denkkader:

(De positioneringsruit is gebaseerd op het zogenaamde MDC-model door Rik Riezenbos, verder aangepast door Wil Michels)

2. Onderzoek je huidige imago op een haalbare manier

Weten hoe je doelgroepen vandaag over je denken, is cruciaal om je imago scherper te kunnen stellen. Maar meestal heb je niet de tijd om uitgebreid onderzoek op te zetten.

In deze blog vind je 4 haalbare stappen om je huidige imago te onderzoeken.

3. Lees en leer bij over communicatiestrategie

Hét handboek of dé allesomvattende opleiding communicatiestrategie bestaat niet. Maar lezen & leren helpt om stukjes van de puzzel bijeen te krijgen.

3. Wissel uit in de collegagroepen van Kortom en Vonk

Vonk, netwerk voor interne communicatie en Kortom, (beroeps)vereniging voor overheidscommunicatie en social profit, starten allebei collegagroepen op.

Dit is een kans om in alle openheid uit te wisselen met communicatiecollega’s over de issues waar jij tegenaan loopt.

Op zoek naar een partner met specifieke expertise vanuit overheden, om je te ondersteunen bij je positionering na een fusie of naamsverandering? Bel of mail Kristine De Smet, kristine.desmet@linkinc.be of 0473 80 92 18
Kristine De Smet

Kristine is senior communicatie-adviseur, wiens hart klopt voor overheden, social profit, zorg en welzijn. Ze is zaakvoerder van communicatiebureau Link Inc en tevens docent aan de bacheloropleiding Communicatie aan Arteveldehogeschool. Ze is lid van de raad van bestuur van Vonk, netwerk voor interne communicatie.

Leave a Reply