Het is simpel: persberichten uitsturen met enkel tekst, verkleint flink je kansen om opgepikt te worden. Nieuws wordt visueel gebracht vandaag.
Geen beeld toevoegen, betekent dat de journalist zelf op zoek moet naar illustraties. Dat kost tijd en moeite. Bovendien geef je de controle uit handen over een belangrijk deel van je boodschap. Wordt er een archiefbeeld opgevist, komt er een snelle stockfoto bij je artikel? Je hebt er geen controle over.
Maar goede beelden voorzien vragen inspanning. Waaraan kunnen je beelden best voldoen?
Professioneel of amateur?
Het onderscheid tussen “professionele” en amateurbeelden vervaagt, zeker voor online media. Online nieuwssites publiceren vandaag vaak “amateurbeelden”, als deze voldoende nieuwswaarde hebben en authentiek zijn. Denk aan beelden van natuurrampen, oorlogsbeelden….
Toch is het meestal niet aan te raden om dan maar snel zelf een kiekje te maken van de actie van je vrijwilligers, de opening van het nieuwe gemeentehuis ….
“Authenticiteit” is niet hetzelfde als amateurisme. Een sterk beeld maken vergt een minimum aan vakkennis. En daar zal je dan ook fotografiebudget voor moeten voorzien. Sowieso ga je zelf ook communiceren over je thema, en daarbij zijn 2 à 3 goede beelden onontbeerlijk.
Ook een video maken laat je beter over aan professionals. Op enkele uitzonderingen na. Een korte quote opnemen bijvoorbeeld, is haalbaar met een beperkte basis aan materiaal en vakkennis. En, mits goed gekozen, kan deze een belangrijke meerwaarde zijn voor je persbericht.
Vergeet de toestemming niet
Erg belangrijk: zorg ervoor dat je de expliciete toestemming hebt van de geportretteerden om de beelden ook te delen met de pers. Doorgaans wordt aan geportretteerden toestemming gevraagd om de beelden te gebruiken in de communicatiekanalen van de organisatie of specifieke campagnemiddelen. Het doorgeven van beelden aan de pers, is nog een ruimere toepassing, die je best expliciet voorziet.
Hou het praktisch
- Bied foto’s aan in verschillende formaten: verticaal, horizontaal…. Voor video kan een liggend formaat. Verschillende beeldformaten kunnen nuttig zijn.
- Uiteraard zorg je voor een voldoende hoge resolutie.
- Zorg dat de beelden makkelijk downloadbaar of raadpleegbaar zijn: dat kan via een simpele WeTransfer-link, een pagina op je website, een Google Drive, …
Tot slot: laat al deze praktische besognes je uiteraard niet afleiden van de kern: een sterke, verrassende boodschap die je pitcht bij de juiste media.