Skip to main content

Tijd voor bubbels! Voor het eerst deed Link Inc een worp naar een Kortom Communicatie-award, en het was meteen raak!

Elke twee jaar reikt Kortom vzw, de vereniging voor overheids- en social profitcommunicatie, haar communicatie-awards uit aan sterke communicatieprojecten en campagnes uit de publieke sector.

De jury koos onze Elektroclub-campagne voor vzw Volta als winnaar uit 59 projecten in de categorie ‘social profit’

Hoe zet je kinderen en jongeren aan om een studiekeuze te maken in elektrotechniek? Op die vraag zocht en vond Volta vzw, kruispunt voor elektrotechniek, een oplossing. Met hun campagne ‘Elektroclub’ richt de vereniging zich tot kinderen en jongeren om hun interesse in techniek aan te wakkeren. De jury was zeer te spreken over de manier waarop ze laagdrempelige en deelbare content inzetten. Ze kregen daarvoor de Kortom Communicatie Award Social Profit!”, aldus het juryrapport.

Vanwaar de nood aan een club?

Volta, kruispunt van elektrotechniek, vertegenwoordigt zo’n 5000 bedrijven. Samen zoeken die liefst 10.000 elektrotechnici. Dat tekort groeit: de overstap naar hernieuwbare energie vraagt steeds meer bekwame elektrotechniekers. Maar te weinig kinderen met technisch talent kiezen voor een (elektro)technische opleiding.

Via het concept van Elektroclub wakkeren we op een speelse manier de interesse voor techniek aan bij kinderen en jongeren (10-14 jaar). En we moedigen hen aan om te durven kiezen voor een elektrotechnische opleiding, ook al gaat dat in tegen het nog steeds heersende watervaldenken.

Daarbij betrekken we ook ouders en leraars, als belangrijkste beïnvloeders van de studiekeuze.

Een grote variatie aan content

Elektroclub is een community voor elk kind dat gek is op (elektro)techniek. We onderzochten de kanalen waarmee we deze jonge doelgroep het best konden bereiken: een website, Instagram én het escape-boek Shock! dat thuis op de keukentafel belandt.

Op www.elektroclub.be ontdekken kinderen spelletjes en proefjes, maar ook video’s rond straffe beroepen in elektrotechniek, van podiumtechnicus op Tomorrowland tot installateur van bliksembeveiliging. En er is laagdrempelige studiekeuze-info over (elektro)technische richtingen.
Ook het Instagram-account met wekelijkse posts, het gratis Escape-boek Shock, Elektroclub-deurhangers…. maken deel uit van de duurzame campagne.

Ook ouders en leraars mee in het bad

Al meer dan 10 000 kinderen en jongeren vroegen het (gratis) spannende escapeboek Shock!  al aan en maken zo kennis met de online community Elektroclub. Het boek gidst kinderen en jongeren al spelend door de wereld van de elektrotechniek. Wie de codes kraakt, ontsnapt en komt er via de website achter of zij of hij een elektrogenie is.
Waarmee bij meer dan 10 000 gezinnen elektrotechniek als mogelijke studie- en beroepskeuze op de keukentafel is beland.

Ook leraars worden mee in het bad genomen. De bedoeling: hen ondersteunen in hun rol als studiekeuzebegeleider, zodat kinderen met goesting en talent voor techniek kunnen kiezen voor wat hen echt boeit.Hoe ga je als leraar het gesprek aan met ouders van een kind met technisch talent? Hoe ziet het technisch onderwijs er vandaag écht uit?
Op de website, in het gedrukte magazine en in de Facebookgroep vinden leraars tips van experts, een blik achter de schermen van het (elektro)technisch onderwijs, educatief materiaal….

Wat maakt Elektroclub zo award-waardig?

Elektrotechnici maken onze overstap naar hernieuwbare energie concreet. Met deze campagne draagt Volta bij aan de omslag naar een duurzamere maatschappij, en ontdekken kinderen en hun omgeving de boeiende, vaak ongekende toekomstmogelijkheden in de sector.

De speelse en creatieve invulling, de keuze voor een aanpak op de lange termijn, én voor een 360° benadering, waarbij ook ouders en leraars betrokken worden, maken deze campagne bijzonder.

Meer weten over onze aanpak? Lees hier de volledige Elektroclub-case!

Ontdek Elektroclub in 1 minuut met deze video!

Zin om samen te werken aan de communicatiestrategie of campagne van je social profitorganisatie?
Contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking!

Lotte Tollebeek

Lotte is copywriter en content creator bij Link Inc.

Leave a Reply