Skip to main content
Je sterk positioneren als overheid of social profitorganisatie heeft niets te maken met “platte commerce”. Een sterke merkstrategie houdt je bij de les: waarom doen we het eigenlijk, voor wie, en wat maakt ons anders?

Over merkenstrategie vind je stapels literatuur vol met buzzwords. Maar het komt hierop neer: een merk is hoe je in de hoofden van mensen zit. Dat vraagt keuzes. Want in het hoofd van je doelgroep(en) is niet veel ruimte. Wie niet kiest, verliest. Wegens te vaag, te grijs, te ingewikkeld om te onthouden.

Waarom, hoe en wat: een basis voor je merkpositionering

Er zijn massa’s indrukwekkende modellen om je merk in kaart te brengen, van brand key tot merkenprisma. Die hebben hun verdienste. Maar vaak zijn ze niet eenvoudig om mee aan de slag te gaan.

Onze ervaring: met de simpele vragen waarom? hoe? en wat? als basis kom je al een heel eind om zaken scherp te stellen en zo de basis te leggen voor je merkpositionering.

  • Waarom zijn wij er? (Of omgekeerd: wat zou de wereld missen als wij er niet zouden zijn?)
  • En hoe doen wij specifiek wat we doen? (En wat onderscheidt ons daarbij van anderen?)
  • En wàt doen we dan precies? (En ook: wat niet, welke keuzes maken we)

Een voorbeeldje

Stel: Je vzw biedt via vrijwilligers creatieve vrijetijdsbesteding aan jongeren met een visuele beperking.

Met je bestuur buig je je over de vraag waarom zijn wij er?

  • Zijn wij er omdat we vinden dat jongeren met een visuele beperking recht hebben op die vrijetijdsbesteding, en de maatschappij in gebreke blijft? En willen we met andere woorden ook op de barricaden gaan staan ten aanzien van het beleid rond dit thema?
  • Of zijn wij er omdat we het belangrijk vinden dat jongeren met een visuele beperking in contact komen met vrijwilligers met en zonder beperking? En met andere woorden, is connectie ons eerste streefdoel?
  • Of zijn we oorspronkelijk opgericht omdat we met een groep oudere vrijwilligers met een artistieke achtergrond een zinvol maatschappelijk engagement wilden aangaan? Community service als het ware?

Weten waarom = basis voor je merkpositionering

De waarom-vraag helder beantwoorden, zal je organisatie dwingen om keuzes te maken.

Wil je in de hoofden zitten als de combattieve vzw die opkomt voor de rechten van jongeren? Of als de verbindende plek tussen jongeren mét en vrijwilligers zonder visuele beperking? Of als een open huis voor vrijwilligers?

Vanuit deze fundamentele keuzes onderbouw je verder je merkpositionering:

  • Voor welke waarden sta je? Strijdbaar of verbindend?
  • Wie zijn jouw “concullega’s”? Andere belangenorganisaties voor mensen met een beperking? Jeugdwerk?

Weten waarom = basis voor je huisstijl

Kers op de taart: je fundamentele keuze zijn ook bepalend voor jullie communicatiepositionering, jullie logo en huisstijl. Je hoeft geen art director te zijn om te weten dat een combattieve vzw vraagt om andere kleuren en logo dan het open huis voor vrijwilligers.

  • Zoek je een communicatiepartner wiens hart klopt voor overheid, social profit, zorg en welzijn? Link Inc helpt graag om je organisatie scherp te positioneren. Ontdek ons werk.

 

Kristine De Smet

Kristine is senior communicatie-adviseur, wiens hart klopt voor overheden, social profit, zorg en welzijn. Ze is zaakvoerder van communicatiebureau Link Inc en tevens docent aan de bacheloropleiding Communicatie aan Arteveldehogeschool. Ze is lid van de raad van bestuur van Vonk, netwerk voor interne communicatie.

Leave a Reply