Skip to main content

Om kinderen en jongeren aan te spreken heb je niet altijd dure influencers nodig. Je inhoud of boodschap laten brengen via rolmodellen uit hun eigen leefwereld werkt prima. Op één voorwaarde: dat de rolmodellen precies “kloppen”. We delen graag onze ervaringen vanuit het educatieve Elektroclub-project (bekroond met de Kortom-communicatie-award 22).

 

De educatieve campagnes Elektroclub en Wattsup in opdracht van vzw Volta willen kinderen (10-14 jaar) en jongeren (14+) inspireren en laten kennismaken met de wereld van de elektrotechniek.

Het gaat om langlopende campagnes waarbij ook ouders en leraars kennismaken met de boeiende toekomstkansen die de elektrotechnische sector biedt aan jongeren met goesting voor techniek.

We ontdekten dat je kinderen en jongeren via social media prima kan enthousiasmeren en sensibiliseren via rolmodellen uit hun eigen leefwereld (en dus zonder dure influencers). Een belangrijke voorwaarde: die rolmodellen moeten zorgvuldig gekozen zijn, het moet “kloppen”.

Al doende leerden we wie de ideale influencers uit de eigen leefwereld zijn voor Instagram en Facebook. Dat zijn kinderen en jongeren die enerzijds herkenbaar genoeg zijn, die je zo kan tegenkomen op je eigen school. Maar die er anderzijds nét dat ietsje uitspringen, naar wie je kan opkijken. Omdat ze nét iets vindingrijker zijn dan jij (zoals Benjamin die een M&M-sorteermachine bouwde), of nét iets meer durven (zoals Feike of Soraya die resoluut kozen voor een praktische technische richting).

Wil je ook graag educatieve content en boodschappen tot bij jongeren brengen? Bel of mail ons om te zien of onze expertise en ervaring ook voor jouw project van pas kan komen. Info@linkinc.be of 0473 80 92 18

Lotte Tollebeek

Lotte is projectcoördinator en content creator bij Link Inc.

Leave a Reply